Metro de Madrid renova la seva infraestructura de virtualització

Cas d'èxit

ABAST ha estat el responsable de el projecte de renovació de l’entorn de virtualització Linux basat en infraestructura HPE i VMware de Metro de Madrid. Un projecte adjudicat a través de licitació pública i que ha permès a Metro millorar la capacitat de procés de la plataforma, donar cabuda a nous serveis i simplificar la gestió de tot l’entorn.

Metro de Madrid és una de les principals infraestructures de transports d’Espanya i es troba entre les grans xarxes suburbanes de el món. Amb 294 km de vies i 302 estacions, ocupa el novè lloc en extensió i el cinquè en nombre d’estacions, només superada per les de Londres, Nova York, Xangai i París. La companyia, que acaba de celebrar el seu centenari, compta amb més de 7.000 empleats, 1.265 màquines de venda i gairebé 2.400 cotxes de tren per oferir un servei de transport públic ràpid i eficaç als habitants i visitants de la Comunitat de Madrid. En 2019 es van realitzar prop de 680 milions de viatges a través de la xarxa de Metro.

Totes aquestes xifres no serien possibles sense una constant evolució tecnològica, en què les TIC tenen un pes important. L’Àrea de Sistemes d’Informació de Metro de Madrid porta a terme de forma continuada projectes d’actualització i millora de les seves infraestructures i aplicacions per a garantir la qualitat i continuïtat de tots els serveis i processos associats a aquestes tecnologies. Una de les últimes iniciatives dutes a terme va ser el projecte de renovació i consolidació de les seves entonos de virtualització per a sistemes Linux, que va ser adjudicada a ABAST a través de licitació pública, després de considerar que aquesta proposta era la millor de totes les presentades.

img_cs_metro_de_madrid_virtualizacion_01
img_cs_metro_de_madrid_virtualizacion_02

Renovació de la infraestructura de virtualització Linux

L’Àrea de Sistemes d’Informació de Metro de Madrid tenia implementada una plataforma de virtualització per a sistemes Linux sota tecnologia VMware, amb elements distribuïts entre dos dels seus recintes. Es va veure la necessitat de renovar i millorar les prestacions d’aquesta infraestructura per donar suport a serveis interns i poder augmentar la capacitat de processament. A més, es volia aprofitar per afegir a l’entorn alguns servidors que encara no estaven virtualitzats, així com incorporar connectivitat d’alta velocitat per millorar la connexió de la plataforma amb la xarxa de comunicacions.

La proposta presentada per ABAST estava basada en una arquitectura convergent de servidors blade d’HPE que incloïa la instal·lació d’un xassís HPE BladeSystem C7000 i 10 servidors blade HPE Proliant BL460c Gen10 en cada un dels dos centres de dades de metro de Madrid. Cada xassís incorporaria 2 mòduls d’interconnexió HPE Virtual Connect FlexFabric 20/40 F8 amb l’objectiu de disposar d’una interconnexió redundada per a l’accés LAN i SAN, suportant així actuacions en calent sobre els mateixos.

L’oferta incloïa també les llicències de VMware necessàries per actualitzar l’entorn de virtualització, així com les llicències del programari de gestió avançada i integrada HPE OneView. Aquesta eina permet a Metro de Madrid una gestió més senzilla i àgil de el cicle de vida de la infraestructura proposta: monitorització tot l’equipament; configuració de xarxes, servidors i emmagatzematge; actualització de firmware i drivers de forma no disruptiva, etc.

Però sens dubte l’èxit en l’execució d’aquest tipus de projectes va lligat sobretot als serveis. En aquest cas, el valor diferencial d’ABAST era comptar amb personal tècnic certificat tant per HPE i VMware com per altres fabricants de maquinari i programari amb els quals havia d’integrar la solució. ABAST es va fer càrrec tant de l’anàlisi i disseny de la nova arquitectura i la gestió de el projecte, com de la instal·lació dels diferents elements de la nova infraestructura i el programari de gestió (fase en què va participar també personal tècnic de HPE), així com de l’actualització i configuració del programari de virtualització.

Els serveis oferts es completaven amb la retirada dels equips obsolets, amb la certificació mediambiental corresponent, i la transferència de coneixement a l’equip de l’Àrea de Sistemes de Metro de Madrid perquè els seus tècnics puguin assumir amb total garantia la completa administració de l’entorn implementat.
L’execució de el projecte es va realitzar en un període de tres mesos i mig, finalitzant al febrer de 2019. El projecte va ser considerat un èxit d’execució en temps, planificació i desenvolupament, destacant la tasca realitzada pel cap de projecte de ABAST que va motivar la felicitació de Metro de Madrid.

bty
img_cs_metro_de_madrid_virtualizacion_07

Objectius de el projecte i beneficis aconseguits

Els reptes als quals s’enfrontava Metro de Madrid eren:

  • Disposar de forma àgil de la infraestructura TI necessària per cobrir les necessitats de l’organització.
  • Augment de les necessitats d’infraestructura per a la implantació de noves aplicacions / serveis
  • Necessitat de servidors virtuals amb alts requeriments de memòria i CPU.

El projecte realitzat ha permès superar tots els reptes anteriors i addicionalment, permetre a Metro de Madrid beneficiar-se dels avantatges que aporten les tecnologies de virtualització com són:

  • Reducció de Costos:
    • La virtualització aconsegueix un aprofitament màxim dels servidors reduint el seu temps d’inactivitat.
    • Gràcies a les ràtios de consolidació generats per la virtualització, el consum d’energia, climatització i espai físic es redueix enfront de la utilització de servidors físics.
    • Disminució de l’import mensual de l’contracte de manteniment per baixa de servidors físics virtualitzats.
  • Augment de la disponibilitat:
    • La migració dels servidors virtuals en cas de fallada maquinari es fa de forma automàtica.
    • La recuperació d’un servidor virtual davant fallades es realitza de forma molt més ràpida.
  • Agilitat operativa:
    • La provisió d’un servidor virtual es realitza en minuts, mentre que la d’un servidor físic pot trigar dies.
    • Modificacions maquinari com ampliació de disc o memòria, es poden realitzar de forma instantània i sense afectar el servei.
    • Poder desplegar servidors virtuals individuals per a cada servei / aplicació permet que les tasques de manteniment habituals: actualitzacions de l’aplicació, pedaç de sistema operatiu, etc. no impactin en altres serveis.
    • Les renovacions maquinari es simplifiquen evitant parades de servei.
    • La implantació o execució de proves i laboratoris es realitzen de forma més segura i fiable.
    • La connectivitat Ethernet i SAN realitzada a través dels virtual connect HPE Virtual Connect FlexFabric 20/40 F8, ha permès reduir el cablejat considerablement permetent un millor manteniment de l’CPD.

La renovació de la infraestructura de virtualització de Metro de Madrid, ha permès ampliar els recursos de còmput fins als següents valors bruts:

img_cs_metro_de_madrid_virtualizacion_05

Aquests recursos han permès aconseguir una ràtio de consolidació mitjana que arriba als 23 servidors virtuals per host de virtualització, ràtio que podrà seguir creixent gràcies a la infraestructura desplegada en aquest projecte.

Altres projectes i col·laboracions

Aquest no ha estat l’únic projecte de renovació i millora de la infraestructura i aplicacions de l’Àrea de Sistemes de Metro de Madrid en què ha participat ABAST. Abans d’aquest també s’havia adjudicat l’ampliació dels sistemes d’emmagatzematge, l’evolució de l’entorn de backup i la renovació de programari de gestió de factures Kofax Invoice i Process director. Amb posterioritat ABAST ha guanyat també la licitació per a l’actualització de llicències Oracle i ha estat inclòs en l’acord marc per als subministraments d’infraestructura de sistemes informàtics.

logo_metro_madrid_q

Sobre Metro de Madrid

Metro de Madrid és una gran companyia amb més de 7.000 empleats a el servei de la mobilitat dels madrilenys. La seva missió: convertir-se en l’opció de mobilitat preferent a la Comunitat de Madrid, oferint un transport eficient i de qualitat. Per a això, el servei públic, l’eficiència, i l’experiència de client són els 3 pilars de la seva estratègia.

La primera línia de Metro de Madrid es va inaugurar el 17 d’octubre de 1919. Cent anys després, la seva xarxa abasta 12 municipis de la Comunitat de Madrid en els quals més del 75% dels seus habitants té una boca de metro a menys de 600m de seva llar.

logo_ABAST_q

Sobre ABAST

ABAST és un integrador de solucions TI que compta amb més de 35 anys d’experiència en el sector i disposa d’un equip de més de 400 professionals a les seves oficines de Madrid, Barcelona i Palma. La seva oferta de serveis i solucions dóna resposta a les necessitats tecnològiques de les organitzacions des de diferents àrees d’especialització: Sistemes, Cloud i Serveis Gestionats, Solucions de Gestió Empresarial, Business Intelligence i Big Data, Gestió Documental i RPA, Solucions de Base de Dades, projectes d’Innovació, Solucions Data Center, Solucions d’usuari i impressió, Gestió i Govern de TI, i Ciberseguretat.

Manté amb HP una relació de més de 30 anys, sent en l’actualitat HPE Gold Partner, especialitzat en Hybrid TI i HPE Pointnext Services, i HP Platinum Partner. ABAST és també VMware Enterprise Solution Provider i VMware Professional Cloud Provider, i el seu personal compta en total amb més de 650 certificacions de diferents fabricants.

logo_hpe_q

Sobre Hewlett Packard Enterprise

Hewlett Packard Enterprise és una companyia tecnològica líder mundial en el sector, centrada en el desenvolupament de solucions intel·ligents per permetre als clients capturar, analitzar i actuar fàcilment amb les dades, des de l’extrem de la xarxa al núvol. HPE permet als clients accelerar els seus resultats empresarials mitjançant l’impuls que ofereix l’ús de nous models de negoci, la creació de noves experiències per a clients i empleats i l’increment de l’eficiència operativa tant en l’actualitat com en el futur.