Automatització de TI: 10 tasques per millorar l’eficiència del departament TI

Blog ABAST

Automatització de TI: 10 tasques per millorar l’eficiència del departament TI

2 de juny de 2025

Els departaments de TI s’enfronten a una càrrega de treball creixent i a tasques cada cop més complexes, però sense un augment proporcional en els recursos disponibles. Aquesta és una realitat comuna a la majoria de les organitzacions. Per això, en aquest article compartim 10 idees clau per començar a automatitzar i optimitzar les operacions de làrea tecnològica.


Per Miguel Ángel Segura, Business Manager IT Governance

Totes les organitzacions s’enfronten al desafiament d’augmentar-ne l’eficiència per mantenir-se competitives. Aquest objectiu és el nucli de moltes pràctiques associades a l’IT Governance, com ara DevOps o SRE. I al centre de totes hi ha un element comú: l’automatització, que actua com a catalitzador per agilitzar, escalar i transformar les operacions del departament de TI.

I és que els beneficis de l’automatització de TI (IT Automation) són molt clars:

    • Permet la realització de moltes més tasques amb els mateixos recursos.
    • Optimitza el temps de l’equip i pot dedicar més temps a les tasques de valor afegit.
    • Redueix el temps de resposta davant de qualsevol petició.
    • Garanteix que les tasques s’executen sempre de la mateixa manera.
    • Redueix el nombre d’errors humans.
    • Manté el coneixement dins l’organització.

Per sort, al mercat abunden diferents plataformes que ens permeten aplicar amb garanties l’Automatització d’IT: Ansible o Terraform a l’àmbit de l’automatització d’operacions; Jenkins per al desplegament i CI/CD; Operations Orchestration per a l’automatització de processos (ITPA); solucions específiques com Dynatrace vinculades a la seguretat i observabilitat; o eines com UIPath que permeten automatitzar tasques administratives a través de RPA (Robot Process Automation).

Partint de la base que qualsevol tasca repetitiva és susceptible de ser automatitzada, convé analitzar cada cas per prioritzar aquelles tasques que aportin un benefici més gran: És preferible automatitzar una tasca de 5 minuts que es realitza cada dia, abans que una altra a la que dediquem 8 hores, però que només s’executarà dues vegades a l’any.

Un cop dit això, després de més de 10 anys implementant plataformes d’IT Automation als nostres clients, podem identificar una sèrie de casos d’ús que gairebé sempre es repeteixen. Per això, creiem que poden servir com a idees per a aquelles organitzacions que vulguin començar a automatitzar i no saben realment per on començar:

1: Pegats / upgrades de sistemes operatius

Depenent de la mida de la infraestructura, aplicar periòdicament els pegats i pujades de versió de sistema operatiu pot suposar una quantitat de treball enorme per als administradors de sistemes. Per això, comptar amb un mecanisme que permeti executar de forma massiva aquests canvis (òbviament havent-ho testejat prèviament en un entorn controlat) permet un estalvi de temps tan gran que es tracta d’una de les primeres tasques a automatitzar.

2: Peticions d’usuaris

Tornada a la feina després de les vacances: A quants usuaris se’ls ha caducat la contrasenya o senzillament no la recorden? Aquest és simplement un exemple daquelles peticions dusuari que són fàcilment automatitzables i que al cap de lany es repeteixen més vegades. I si aquest cas concret no és significatiu, segur que hi ha altres peticions que es repeteixen fins a la sacietat: Altes/baixes d’usuaris als sistemes, ampliació de la mida de la bústia de correu, afegir usuaris a llistes de distribució, concedir permisos d’accés a un servei, etc.

3: Desplegament i configuració d’agents

Molts sistemes requereixen la instal·lació d’un agent per poder realitzar la seva feina: sistemes de seguretat, inventari automàtic, monitorització, gestió de logs, backup, etc. I això, inevitablement requereix dur a terme tasques de desplegament i configuració a tota la infraestructura. Així, els projectes d’actualització, implementació o substitució d’aquest tipus de plataformes es veuen penalitzats per la quantitat de feina que cal connectar amb cada element per instal·lar l’agent i configurar-lo. Però a través de les plataformes d’automatització aquesta tasca es pot executar de forma massiva.

4: Aplicació de solucions temporals

Parlem dels famosos “workarounds” davant d’incidències recurrents. Amb l’objectiu d’evitar l’impacte de certes incidències conegudes, els equips ja tenen una sèrie de procediments a executar quan apareixen: esborrar l’espai en disc quan s’està omplint, redirigir el trànsit si cau una línia de comunicació, reiniciar un servei, etc. Doncs mitjançant la integració de la plataforma d’automatització amb el monitoratge que detecta aquestes incidències és possible executar automàticament aquestes accions de manera automàtica.

5: Securització d’entorns

Cada cop més organitzacions defineixen guies de configuració per incrementar el nivell de seguretat dels seus entorns. Accions com ara tancar ports, aplicar polítiques de contrasenyes o deshabilitar serveis innecessaris poden incrementar considerablement el nivell de seguretat dels sistemes. Però novament ens trobem amb el problema de dedicar el temps necessari per aplicar-lo a tots els sistemes i de ser capaços de comprovar periòdicament que aquestes guies es continuen aplicant. A través de la plataforma d’automatització és possible crear fluxos que configurin adequadament els sistemes i programar revisions periòdiques per validar-ne el compliment.

6: Validacions Ready for Business

Arribar a primera hora del matí i trobar-nos damunt la taula un informe detallat sobre com estan els nostres serveis crítics, si les còpies de seguretat s’han executat correctament, si hi ha hagut algun error a les ETLs que carreguen dades de matinada… Doncs això implica tenir algú dedicant una bona estona cada dia. I si ho automatitzem? Suposem que algú dedica cada dia uns 20 minuts a fer aquesta revisió i enviar un correu informant. Si la fem cada dia, al cap de l’any, són més de 120 hores que podrien dedicar-se a altres tasques.

7: Parades controlades dels serveis

Els sistemes cada vegada són més complexos i quan cal fer una parada controlada (per exemple, per aplicar un canvi o actualització), s’han de fer diferents passos en un ordre molt concret per no provocar problemes amb la integritat de les dades. I el mateix a l’hora de reiniciar el sistema. En aquest cas, més que per estalviar temps, que també, els clients automatitzen per garantir que tot s’executa seguint exactament els procediments definits i validats.

8: Instal·lacions de paquets de software

Amb la mateixa filosofia que quan parlàvem de l’aplicació de pegats o actualitzacions, és comú que les organitzacions hagin de desplegar programari de manera recurrent, o sobre un volum elevat de dispositius. Si bé és cert que moltes organitzacions ja disposen d’eines específiques per fer aquesta tasca, les plataformes d’automatització també són perfectament capaces de dur-les a terme.

9: Neteja del directori actiu

Aquesta és la típica tasca que sol quedar-se a la cua de temes pendents perquè no es considera urgent i ens falta temps. Però es tracta d’una tasca senzilla d’automatitzar: Mitjançant la realització d’un procés d’automatització adequat és possible programar, amb la periodicitat que es consideri, la revisió i l’eliminació d’objectes obsolets a l’Active Directory, com ara comptes d’usuari inactius, equips donats de baixa o grups sense ús.

10: Supervisió d’ETLs

Moltes organitzacions tenen processos de càrrega de dades que són crítics per al negoci i que cal executar a una hora molt concreta. Però què passa si fallen? Desgraciadament és comú assabentar-nos l’endemà quan el mal ja està fet. A través de fluxos d’automatització és possible validar que en un moment determinat s’ha efectuat correctament la transferència de dades mitjançant una lògica predefinida. Per exemple: verifiquem que les dades s’han carregat correctament, si no és així, validem que no hi ha problemes de comunicació o de permisos (si n’hi hagués, apliquem un workaround o notifiquem a l’equip corresponent), tornem a llançar l’ETL i validem que el resultat ara és correcte, enviant finalment un correu per deixar constància del problema i dels passos realitzats.

Com dèiem al principi de l’article, els casos d’ús per a l’automatització són pràcticament infinits i depenen en gran mesura del context i les necessitats de cada organització. No obstant això, aquesta llista ofereix una referència concreta basada en pràctiques reals que ja estan sent automatitzades a moltes empreses. Podeu servir com a punt de partida per identificar oportunitats similars al vostre entorn i començar a estructurar una estratègia d’automatització TI que aporti valor des de tasques concretes i tangibles.

A ABAST, portem molts anys acompanyant als nostres clients en els seus processos d’automatització, utilitzant solucions com Ansible, Operations Orchestration, Jenkins o Dynatrace per optimitzar tasques, millorar l’eficiència operativa i reduir errors Si esteu valorant iniciar o ampliar les vostres iniciatives d’automatització, estarem encantats de conversar amb tu i definir junts l’estratègia de col·laboració que millor s’adapti als vostres objectius i necessitats. Pots contactar-nos a través del nostre formulari web.

Últims posts publicats al Blog d'ABAST

Automatització de TI: 10 tasques per millorar l’eficiència del departament TI

Els departaments de TI s'enfronten a una càrrega de treball creixent i a tasques cada cop més complexes, però sense un augment proporcional en els…
Leer más

Creativitat vs Innovació. Lliçons per a l’empresa

No és estrany trobar exemples on els conceptes d'innovació i creativitat són utilitzats de manera intercanviable. Tanmateix, tenir clares les diferències pot ser vital per…
Leer más

Optimitza els teus Processos de Power BI amb la REST API

Al món empresarial actual, l'eficiència en la gestió de dades és clau per prendre decisions ràpides i encertades. Si utilitzes Power BI, segurament t'has enfrontat…
Leer más

Registration

Forgotten Password?